Wczoraj w warszawskim Zuju otwarcie mądrej wystawy. Zajmująca "Powtórka z teorii widzenia" przygotowana przez profesora Turowskiego i Zofię Machnicką prowadzi od teorii widzenia Strzemińskiego, ku analizie innych nowoczesnych i ponowoczesnych strategii patrzenia. Jeden z rozdziałów tej wystawy-rozprawy poświęcony jest "widzeniu peryferyjnemu", które kilka lat temu nazywał i analizował Zbigniew Libera w swoich seriach fotografii, przede wszystkim w "La Vue" (2004-2006). Prace z tego cyklu znalazły się na wystawie otoczone innymi współczesnymi realizacjami widzenia peryferyjnego (Aernout Mik, Jill Magid). Szczególnie ciekawie wypada zestawienie fotografii Libery i Thomasa Ruffa z głośnego cyklu "Nudes". Intrygująca szkoła widzenia.
A skoro jesteśmy przy pracach Zbyszka, krótkie wspomnienie lata i prezentacji monumentalnej panoramy "Wyjście ludzi z miasta" na scenie w Bytomiu (był kiedyś taki - niezapomniany - obraz Marka Sobczyka: "Jimmi Hendrix wykurwia z wiosłem na deski w Bytomiu"). Prezentacja, zorganizowana przez bytomską Kronikę w tamtejszym Śląskim Teatrze Tańca ujawniła sceniczny potencjał tego dzieła. Poniżej: zadumana publiczność i artysta z reporterami w akcji!